25 september 2011: Tweeduizend jaar oud en toch jong!

Hoe komt het toch dat een man die zo’n 2000 jaar geleden rond liep ook vandaag nog inspireert? Wanneer laten mensen zich aanspreken, door welke mensen? Als we eens terug kijken in ons eigen leven en ons afvragen: “Welke mensen hebben een diepe invloed op mij gehad en waarom eigenlijk? Als we daar even over nadenken dan stellen we vast, dat het vooral mensen zijn die ‘authentiek’ waren, zoals we dat vandaag zeggen; mensen die meenden wat ze zegden en er naar leefden. Was dat niet in alle tijden zo, ook toen Jezus leefde?

Zullen we daar eens even dieper op ingaan, want dat is toch belangrijk als wij willen evangeliseren? Eerst en vooral is het belangrijk dat wij een eigen ervaring van verlossing kennen. Het christen ‘zijn’ komt tot leven door de ervaring van verlossing. Zijn wij geraakt door de liefde van Christus, dan willen wij dat doorgeven en hoe meer we dat doorgeven, hoe meer we ontvangen. Word je bewogen door het lot van mensen? Maakt het je wat uit? Dat is heel belangrijk, het lot van mensen maakte Jezus wat uit! Zoals je geraakt wordt door de liefde van Christus is het belangrijk dat je bewogen wordt door het lot van mensen. Mensen proeven als je echt met hen begaan bent. Je zou kunnen zeggen, zonder bewogenheid heb je geen mandaat. Raakt de ander ons, dan kunnen we nadenken en ons proberen in te leven in hun situatie, hun context trachten te achterhalen, hun taal begrijpen. Dan kan je over het evangelie vertellen in een taal die voor hen begrijpbaar is. Tenslotte is het goed om met woorden over het evangelie te spreken maar vooral is het belangrijk christelijk te leven. Dat ons leven een getuigenis is, dat wij de wil hebben om ons leven te heiligen en oprecht van God houden. Dat doen we bijvoorbeeld door onze fouten tegenover de ander gewoon nederig direct  te erkennen. Dan ziet de ander je fouten maar ook hoe je van God houdt en jezelf aan hem geeft met vallen en opstaan. Proberen met echte liefde naar de mensen te gaan, wij hoeven niet groot of ‘hip’ te zijn. Door Zijn oprechte liefde spreekt Zijn boodschap aan en blijft zij aanspreken.